Sporters moeten goed eten. Dat is geen nieuws. Maar havermout eten, dat klinkt nog altijd niet echt sexy. Toch heeft het wel wat. Wat dan?

Mensen lopen momenteel weg met veganistische voedingsschema’s, gaan helemaal on tour met groenten en gieten de ene na de andere smoothie naar binnen. Allemaal prima en ook heel gezond. Sla vooral flink in en kom met een volle Kipling rugzak thuis vol groenten van de markt, maar er is een evergreen die je in alle gevallen, welk voedingspatroon je ook aanhangt, niet mag overslaan: havermout.

Jip en Janneke aten het ook
Klopt, Jip en Janneke aten het ook (lees: verhaal Kangoeroe in de havermout van Annie M.G. Schmidt). Maar daarmee is het nog niet ouderwets, tuttig of kinderachtig. Sterker nog: havermout is hot! En dat blijft het.

Dit klakkeloos aannemen doen de meeste sporters niet, dus leggen we uit wat havermout voor positieve ingrediënten heeft en gevolgen voor je lijf. En dat doen we wetenschappelijk.

Je wordt niet ziek
Knappe koppen van de University of North Carolina ontdekten namelijk dat de bèta-glucanen in havervlokken je immuunsysteem kunnen stimuleren door de virusbestrijdende afweercellen in je lijf te activeren. Gevolg: ziekteverwekkers krijgen geen kans.

Met havermout geef je je immuunsysteem dus een enorme boost. Een schep havermout door die smoothie of juist lekker warme havermout eten met fruit en noten voedt je spieren en verhoogt je weerstand.

Belangrijk voor opbouw van spieren
Je kunt voortaan met je Kapten and Son rugzak door regen en wind fietsen wat je wilt, jou overkomt niets meer. Wist je dat tachtig gram havermout fosfor bevat? En ook magnesium, mangaan, ijzer, koper, zink, foliumzuur, vitamine B1 en B5.

Havermout combineert complexe koolhydraten met goede eiwitten, die belangrijk zijn voor de opbouw en onderhoud van je spieren en zenuwen. Dat vind je normaal gesproken vooral in vlees, maar met de laatste voedingstrend is havermout eigenlijk een onmisbaar onderdeel van een veganistisch voedingspatroon.

Pannenkoeken bakken met havermout
Ontbijt bijvoorbeeld eens met havermoutpap met pindakaas en banaan. Daarna kun je een training prima aan! (en in banaan zit veel kalium wat ook weer supergoed is voor je spieren).

Al wat minder traditioneel, is in de oven gebakken havermout. Je kunt allerlei vullingen bedenken die je maar lekker vindt. Wederom die banaan-pindakaas, maar ook rood fruit – chocolade, cranberry – pecannoten, en ga zo maar door. Het idee is dat je een zoet ovenschoteltje met havermout maakt. En een favoriet onder sporters: bak banaan-havermout pannenkoeken. Die neem je bovendien gemakkelijk mee in je hippe Ted Baker tas naar een trainingsdagje. Daarmee kun je havermout in al zijn variaties heus ‘hot’ noemen.

Fly-Over Leaderboard